Tukholma 24.-29.9.2014: Osa 1

Ensimmäinen osa Tukholman reissusta!

Tukholman reissusta kotiuduttiin jo viikko sitten, mutta nyt vasta on aikaa kunnolla istua tietokoneen ääreen ja muistella kaikkea mitä tuli nähtyä ja koettua! Täytyy kyllä sanoa, että oli hyvin erilainen reissu kuin mikään aikaisempi. Tämä ei nyt varsinaisesti johtunut itse Tukholmasta, vaan siitä, että matka oli Antille pääosin työmatka. Kiertelin kaupunkia siis hyvin paljon itsekseni! Suunnittelin päivät aina etukäteen, mutta otin suhteellisen rennosti. Tarkoitus oli tutustua kaupunkiin ilman tiukkoja aikatauluja!

20140824_142738

Tukholmaan päätin tutustua ”alueittain”: maanantaina kiertelin varsinaista keskustaa, Norrmalmia, tiistaina Östermalmia ja Gamla stania, keskiviikkona pysyttelin taas Norrmalmin ja Vasastanin puolella ja torstaina oli vuorossa Södermalm. Perjantaina kävimme vielä Djurgårdenissa, joka on siis osa Östermalmia.

Tässä siis Tukholma: Osa 1. 🙂

(Pahoittelen kuvien laatua. Unohdettiin yksi asia kotiin, ja se oli kamera. Kaikki kuvat siis valitettavasti puhelinkuvia.)

Sunnuntai 24.9. Saapuminen Tukholmaan

Saavuimme Norwegianin koneella Tukholmaan sunnuntai-iltana. Lentokentältä olisi päässyt keskustaan bussilla (n.10e) ja junalla (n. 15e), mutta me turvauduimme taksikyytiin tällä kertaa. Mua vaivasi edelleen kova flunssa ja lennon jälkeen korvat olivat ihan hullun kipeät! Onneksi tunne häipyi suht nopeasti, mutta nuhaisena ja tukkoisena matkustaminen ei oo kyllä mitään herkkua! Päästiin kuitenkin helposti Scandic Norra Bantorgetin hotellille ja saatiin purkaa kamat ihan rauhassa. Myöhemmin käytiin pieni kävelylenkki keskustan alueella ja piipahdettiin myös kaupassa ostamassa iltapalaa. Olipa ihanaa nukahtaa hotellin pehmeään sänkyyn ja tietää että lähes viikko Tukholmassa oli alkamassa!

WP_006491

Maanantai 25.9. Norrmalm

Antin herätyskello soi jo seitsemän aikoihin. Lähdimme yhdessä aamupalalle, ja sieltä sitten saattelin Antin töihin ja lähdin itse kiertelemään keskustan katuja ja kauppoja. Aloitin kierroksen turistille tyypillisesti Drottninggatanilta. Harmikseni huomasin pian, että olin liian aikaisin liikenteessä: suurin osa liikkeistä avasi ovensa vasta klo 10. Istuskelin siis hetkisen ihmisvilinässä ja taisinpas vähän puhua ranskaakin eräällä herrasmiehelle. Pian kuitenkin kaupat aukenivat ja pääsin kiertelemään! Lähinnä etsin Kiehl’sin kosmetiikkaa, ja loppujen lopuksi löysinkin sitä Åhlensilta.

20140824_195649

Parisen tuntia myöhemmin päätin lähteä hotellille hieman hengähtämään ja keittämään teetä. Lepohetken jälkeen suuntasin lähialueiden kirppareille. Yksi tavoitteeni oli tutustua Tukholman kirppiskulttuuriiin: kannattaako tänne tulla kirppiskierrokselle? Mitä ”kirppis” tai ”loppis” yleensäkään tarkoittaa Tukholmassa?

20140825_14355120140825_144216

Ensiksi piipahdin Adolf Fredriks kyrkogata 5:n Myrornassa. Siellä oli joku muuttorumba meneillään, joten en kovin kauaa siellä viihtynyt. Nuo ”Myrornat” ovat vähän kuin Fida-kirpparit Suomessa. Kaikki vaatteet on järjestelty värien mukaan tankoihin, eikä varsinaisia loosseja ole. Vaatteet ja tavarat olivat mielestäni myös aika ylihintaisia. Tukholman hintoihin nähden kenties halpoja, mutta Suomen kirppareilta samat kamat voi löytää kyllä jopa yli puolet halvemmalla.

20140825_144225

Jatkoin kävelykierrostani Sveavägenillä ja Odengatanilla. Kävin vähän ostelemassa tuliaisia ja välillä satuin löytämään jonkun kirppiksen (yleensä samoja Myrorna-liikkeitä) ja piipahdin niissä.

20140825_152026

20140825_151236

20140825_145505

Mitään en kuitenkaan löytänyt, ja kohta olikin jo aika lähteä hotellille valmistautumaan iltaa varten. Antin maanantai-iltaan kuului siis konferenssin tervetuliaisjuhla Tukholman City Hallilla, ja olin siellä avecina!

WP_00658520140825_194808

20140825_185008

Tiistai 26.9. Östermalm

Tiistaiaamuna satoi vettä! Vietin aikaa hotellilla: söin rauhassa aamiaisen ja suunnittelin tulevaa päivää. Tarkoitus oli kiertää Östermalmia; tuota rikkaiden ja kuuluisien asuinalueeksi kehuttua paikkaa. Puolen päivän aikaan päätin lähteä sateesta huolimatta tutkimusmatkalle. Otin hotellilta pyörän lainaan ja ei kun menoks!

Olin lukenut paljon pyöräilystä Tukholmassa ja halusin ehdottomasti itsekin päästä fillaroimaan! Matkat taittuivat nopeasti ja pyörän sai aina helposti parkkiin. Välillä pyöräkaistat kulkivat autojen seassa, välillä jalankulkijoiden vieressä. Kuitenkin pääpiirteissään kaistat oli aina hyvin merkittyjä ja niitä oli helppo seurailla!

20140826_13250120140826_123804

Itse Östermalmista sanoisin, että ei se nyt niin erikoinen ollut. Toki ilmakin oli aika kurja, joten se voi vähän vaikuttaa tähän fiilikseen, mutta ihan tavallista porukkaa sieltä löytyi! Komeita rakennuksia ja kalliita merkkiliikkeitä toki oli, mutta jotenkin tunnelma oli aika tavallinen.

Östermalmin helmiä mun mielestä olivat esimerkiksi Tukholman vanhin konditoria Sture Katten, Biblioteksgatan ja Saluhall eli kauppahalli.

20140826_120024

20140826_12240020140826_121452

Karlavägenin päässä, Lützengatanilla oli kiva pieni Second hand-liike ”Petronella”. Siellä kannattaa käydä! Kivoja vaatteita, eikä hinnatkaan olleet ihan övereitä.

20140826_12491220140826_124409

Kotimatkalla käväisin vielä sattumalta löytyneessä ekoliikkeessä. ”Eat! Ekoaffären” myy paljon luomutuotteita, gluteenittomia tuotteita ja kaikkea saippuoista proteiinivalmisteisiin! Lisätietoa täältä: http://www.ekoaffaren.se/

Illalla lähdimme Antin kanssa Stockholm Tourin ilmaiselle Gamla stanin kävelykierrokselle. Meidän opas oli ihan huikea! Toki kiertelimme paljon perusnähtävyyksiä, jotka olivat jo itselleni ainakin tuttuja, mutta näkökulma näihin kohteisiin oli aina jotenkin erilainen! Kuulimme paljon erilaisia tarinoita ja huumoripitoisia legendoja!

Noita ilmaisia kaupunkikierroksia löytyy monesta maasta ja ainakin näiden meidän kokemusten perusteella voin kyllä suositella kokeilemaan! Lisää tietoa löytyy getyourguide.comin sivuilta.

WP_006700

20140826_195236

Kierroksella näimme muun muassa Tukholman kapeimman kujan (Mårten Trotzigs gränd). Mårten Trotzig on ollut kaupungin rikkaimpien porvareiden joukossa ja alkujaan saksalainen kauppias. Kuja on vain 90 senttiä leveä!

WP_006754

Gamla stanissa on seinissä tuollaisia erilaisia rautamerkkejä. Raudat ilmeisesti kannattelevat talojen kerroksia, mutta ne kertovat myös talon iän.

20140826_190920

WP_006729

WP_006730

Seinistä löytyy myös muita mielenkiintoisia yksityiskohtia, esimerkiksi tällaisia ”viikinkien facebookeja”, joihin viikingit takoivat omia merkintöjään matkoiltaan.

20140826_191313

Tämä Tukholman vanha kaupunki on kyllä kaunis. Ei ehkä kaunein, joita olen nähnyt, mutta ihanaa tunnelmaa sieltä löytyy. Ostoksille en ehkä tuonne lähtisi kalliiden hintojen (ja turistikrääsän) vuoksi, mutta hengailemaan, kuvaamaan ja tutkimaan kyllä!

WP_006724

Tähän loppuu ensimmäinen osa Tukholman reissusta! Jälkimmäiseen kirjoitan muun muassa rakastumisesta Södermalmin ”SoFoon”, Fotografiska-museosta sekä Vasa-museosta, sekä kierroksesta Norrmalmilla oppaan kera!