Sveitsi: Geneve 7.-11.8.2015

At Swiss home!

Sveitsi-ikävä alkoi olla jo niin järkyttävän kova, että varattiin viikonloppumatka Geneveen. Meno-paluulle tuli Finnairilla hintaa noin 200 euroa. Halvemmallakin olisi päässyt (noin 150 eurolla), mut sit ois pitänyt viettää aikaa Frankfurtin kentällä useita tunteja ja siihen meillä ei ollut nyt aikaa. Haluttiin tällä kertaa päästä mahdollisimman nopeasti, helposti ja hyviin kellonaikoihin Geneveen, jotta saadaan reissusta kaikki ilo irti, eikä olla ihan rähjääntyneitä matkasta.

Matka läheni, jännitys kasvoi! Muistanko enää mitään tuosta ihanasta kaupungista? Millä bussilla sitä pääsikään keskustaan? Paljonko rahaa kannattais ottaa mukaan? Entä pitkät housut, tarvinko niitä? Paljon asioita oli ehtinyt unohtua kolmen vuoden aikana, mutta kun lentokone tupsahti Geneven kentälle, muistot palas vahvasti taas mieleen.

Majoituttiin samaan taloon, jossa asusteltiin silloin kesällä 2012. Elise oli meitä vastassa lentokentällä ja ajeltiin suoraan ”Sveitsin kotiin”. Oltiin kumpikin ihan fiiliksissä! 😀 Ai että oli ihana nähdä tuttuja maisemia ja päästä tutulle terassille maistelemaan tervetulijaisjuomia ja jakamaan Suomen tuliaisia! Vietiin Eliselle ja yläkerran uusille australialaisille asukkaille kaikkea perinteistä; lakritsia, salmiakkia, ksylitolipurkkaa, ruisnappeja… Kaikkea kuivaa, ku otettiin taas vaan käsimatkatavarat mukaan. Ja toki Jimmy-kissallekin jotain pientä! 😉

WP_010118

20150806_175056

Vuokraemännän kissa oli kokenut kovia poissaollessamme. Jimmy majoitettiin kissahotelliin omistajien matkojen ajaksi, mutta tällä kertaa Jimmy oli annettu vahingossa väärille omistajille. Kaiken lisäksi se oli karannut oudosta paikasta ja jäänyt ilmeisesti auton alle. Monien sattumusten kautta Jimmy onneks palas itestään kotiin ja leikkausten jälkeen oli ihan oma itsensä. Mua se edelleen pelkäs, mut Antista tykkäs – just niinku kolme vuotta sittekin!

Jimmy

Perjantaina asettauduttiin taloksi, syötiin ihanaa kalaa ja villiriisiä lounaaksi, käytiin Coopissa ostamassa aurinkorasvaa ja lähettiin Lignoniin uima-altaalle rentoutumaan. Tätä hetkeä olin oottanu siitä asti ku matkat oli varattu! Ja kaikki oli tismalleen ennallaan: hinnat, altaat ja samat pärskivät uimarit! Lämpö nousi päivän aikana lähemmäs +40-astetta, kyllä tarkeni! Mmm!

WP_010157

WP_010166

Perjantai-iltana tavattiin yläkerran uudet asukit ja nautiskeltiin viidestään (+Jimmy) vähän raclettea. Ilta hujahti tosi nopiasti ohi ja yhtäkkiä olikin jo lauantaiaamu! Lähdettiin heti aamutuimaan kiertelemään Geneven keskustaa. Viikonloppuna Genevessä voi kaksi ihmistä matkustaa yhdellä päivälipulla koko päivän! Rullailtiin bussilla Bel Airen pysäkille ja käveltiin siitä suoraan puistoon ja Geneven yliopistolle. Eikä tarvittu karttaa! Kaikki oli ihan samanlaista kuin ennenkin. Haettiin kuitenkin yliopiston viereisestä kirjastosta pieni kartta – just in case – ja sain puhua vähän ranskaa pitkästä aikaa!

20150808_113617

WP_010223

WP_010227

Puistossa istuskeltiin hetki ja jatkettiin sitten matkaa vanhaankaupunkiin. Kierreltiin tuttuja paikkoja ja tultiin siihen tulokseen, että nämä on nähty kyllä jo aika monta kertaa! Lähdettiin siis kaupan kautta takaisin asunnolle ja sieltä suoraan uima-altaalle piknikille. Mää tykkään tuosta Lignonin maauimalasta tosi paljon. Se on tarpeeksi iso, eikä se oo liian tukossa koko ajan. Hyvin mahtuu itsekin polskimaan! Tuolla on myös opiskelijahintaiset liput, joka on tietty kiva plussa.

WP_010235

Illalla vähän laittauduttiin iltaa varten ja lähdettiin australialaisten kanssa katsomaan Geneve-päivän ilotulitusta keskustaan. Samaista huikeaa showta kateltiin myös tasan kolme vuotta sitten, joten oli aika ihana tunnelma. Istuskeltiin ensin Baby Plagella ja näin mun kroatialaista kaveria pitkästä aikaa. Ana oli sattumoisin juuri samaan aikaan käymässä Genevessä! Sitten porukalla siirryttiin lähemmäs itse tapahtumapaikkaa.

20150808_195151

Ite show oli tismalleen samanlainen kuin kolme vuotta sittenkin (ainoastaan oksennuksen haju oli voimakkaampi). Mutta onhan se nyt ihan mieletön esitys, ei siitä pääse mihinkään. Rahaa tuohon uppoaa ihan tolkuttoman paljon (ja joka vuosi vissiin aina vielä vähän enemmän) ja missään en oo nähnyt samanlaista ja yhtä massiivista ilotulitusta. Ei Antinkaan uuden vuoden papattiesitykset oikeen vedä tälle vertoja. Isän tähtisadetikkushow on aika lähellä! Ainakin riskiprosenttinsa ansiosta…

20150808_232351

WP_010285

20150808_232848

Show kesti puolisentoista tuntia. Sen oli tarkoitus alkaa klo 22, mutta venyi jostain syystä puoli yhteentoista. Näistä kuvista nyt ei todellakaan saa mitään käsitystä tuon shown mittakaavasta. Tulitusta tuli joka suunnasta ja koko Geneve-järvi näytti olevan valojen loisteessa! Varsinkin loppuhuipennus on aika käsittämätön.

Puolen yön aikaan lähdettiin bussipysäkille – niin kuin moni muukin. Bussit olivat aivan tukossa ja jouduttiin odottelemaan tunteroinen, että mahduttiin kaikki samaan bussiin. Jos oot joskus menossa tuonne, niin kannattaa kyllä varautua etukäteen tuohon ruuhkaan tai sitten vaan odotella rauhassa jossain kuppilassa, että pahin ruuhka tyyntyy. Oli kiva päästä pitkän päivän ja monen tunnin korkkareilla seisoskelun jälkeen nukkumaan!

WP_010292

Sunnuntaina satoi vettä koko päivän, mutta se ei meitä haitannut. Oli mukava istuskella kotosalla, nauttia Elisen kahveja ja herkkuja pitkin päivää ja vaan olla. Jutella, ihmetellä ajan kulumista ja suunnitella uusia reissuja. Plainpalaisilla ois ollut taas se kirppis-/toripäivä, jossa tykkäsin käydä tosi usein silloin kesällä 2012, kun Genevessä asusteltiin, mutta sinnekään ei lopulta lähdetty, kun satoi niin kovasti. Anan kanssa suunniteltiin myös kävelyreissua italialaishenkiseen (Anan sanojen mukaan) Carouge-asuinalueeseen, mutta sekin jäi toteuttamatta. Ens kerralla sitten!

WP_010264

Illalla aurinko alkoi paistaa ja päätettiin grillailla kolmestaan. Maisteltiin muun muassa strutsia, joka oli tosi herkullista! Vähän riistamaista ehkä, värikin oli punainen. Nam! Käytiin vielä moikkaamassa yläkerran pariskuntaa iltateellä.

WP_010315

Maanantaina syötiin aamiaista aikaisin aamulla ja lähettiin sitten Elisen kanssa ostoksille. Tarkoitus oli etsiä laadukkaita geneveläisiä viinejä ja vähän jotain hyvää sveitsiläistä suklaata tuliaisiksi. Kumpaakin löydettiin Elisen avustuksella! Geneveläiset viinit on yleensä aika takuuvarmoja valintoja, mut suklaata en sanoin Fazeria paremmaksi. 😉 Shoppailureissun jälkeen lähettiin kohti CERN:iä. Antti oli sopinut lounastreffit työkaverinsa kans ja päätin itekin lähteä mukaan.

WP_010383

20150810_133437

CERN:in reissun jälkeen päätettiin käydä vielä viimeisen kerran uima-altaalla uimassa ja rentoutumassa. Vähän evästä mukaan ja polskimaan. Illalla nautittiin taas koko porukalla herkkuja, muun muassa meidän tuomia ruisnappeja! Oli ihana tutustua tohon aussipariskuntaan. Toivottavasti nähdään vielä monen monta kertaa! Houkuteltiin heitä tänne Suomeenkin kyläilemään! 🙂 Ilta tuli ja meni, ja kohta huomattiin pakkaavamme jo kamoja takaisin laukkuihin kotimatkaa varten. Käytiin vielä kävelemässä iltalenkki pilkkopimeässä, vietiin roskia kierrätykseen ja hengailtiin Rhône-joen varrella. Oli aika ihanaa, vaikkakin taas kerran tosi haikeaa..

20150810_195133

Tiistaiaamuna Elise nakkas meiät lentokentälle ja lähdettiin kotimatkalle! Lentokoneessa puhuttiin, et Genevessä ei ollut kyllä juuri mikään muuttunut. Yks ratikkalinja vaan! 😀 Tavallaan se oli tosi helpottavaa. Kaupunki tuntui edelleen turvalliselta ja tutulta, ja se otti meiät vastaan lämpimästi! Parasta oli kuitenkin nähä tuttuja ihmisiä monen, monen vuoden jälkeen. Toivottavasti nähdään taas pian uudestaan! ❤