Tšekki: Praha (2.4.-5.4.)

Pozdrav z Prahy!

Terveisiä Prahasta!

Suomessa taas! Sain just siirrettyä kuvat koneelle ja tässä ois hetki aikaa kirjoittaa reissukuulumisia ennen luennolle lähtöä. Saapa nähä kuinka pitkälle ehdin! 🙂 Praha ja Budapest olivat yllättävän samankaltaisia kaupunkeja! Kerron ekaks Prahasta ja sitten erikseen Budapestista, niin ei tuu ihan liian pitkiä tekstejä.

Keskiviikko 2.4.

Prahaan lennettiin siis viikko sitten keskiviikkona. Norwegianin lento kesti n. 2h 20min ja maksoi tosiaan sen 59e. Perillä ostettiin bussiliput automaatista ja matkattiin bussilla ja metrolla Prahan keskustaan, uuden kaupungin puolelle Nove Mestoon. Maarit oli metroasemalla vastassa, joten ei tarvinnut sen kummemmin eksyillä! Vietiin vähän Suomen tuliaisia (salmiakkia ja ruisleipää tottahan toki) ja ah miten ihanaa feta-pinaatti-sieni-piirakkaa Maarit oli tehnyt iltapalaksi! Kyllä kelpas!

Torstai 3.4.

Torstaina heräiltiin rauhassa, syötiin aamupalaa ja lähdettiin kiertelemään Prahaa. Päivän ohjelmassa oli muun muassa vanha kaupunki, juutalaiskortteli, Kaarlensilta ja hengailua Beergardenilla. Suht kevyillä vaatteilla pärjäs, mutta en vielä uskaltanut laittaa shortseja kuitenkaan! 😀

Ensimmäinen vinkki Prahaan on: hommaa tämmöinen Praha-kartta turisti-infosta! Tuossa oli paljon hyviä vinkkejä (ruokapaikkoja, nähtävyyksiä, puistoja..) ja se oli kirjoitettu tosi hauskasti!

SAM_7779

Prahassa oli jotenkin tosi rento tunnelma. Se teki tottakai paljon, kun Maarit oli opastamassa eikä tarvinnut itse miettiä, että mihis seuraavaksi. Budapestissa tuntui jotenkin meluisemmalta ja kiireisemmältä! Prahassa oli enemmän semmoinen tsillailumeininki.

SAM_7602
Taustalla Kaarlensilta

SAM_7581

SAM_7655
Maarit ❤

SAM_7620

SAM_7626
Astronominen kello

Ruoka ja juoma oli halpaa! Olutta sai halvimmillaan 30 korunalla ( 1 euro)  ja kalliimmillaankin tuoppi maksoi vain 2,50 e. Keittolounas saattoi maksaa 1,50 euroa ja kolmen ruokalajin illallisen saattoi löytää 10 eurolla!

SAM_7874

Torstaina käytiin Narodni Kavarnassa syömässä tomaattikeitot ja huippua leipää! Keiton hinta lounasaikaan (ennen klo 14) oli 35 korunaa eli jälleen vain noin 1,5, euroa!

Täältä löytyy lisätietoa: http://www.lunchtime.cz/narodni-kavarna/

Ja samoin täältä: http://goeasteurope.about.com/od/praguerestaurants/fr/narodnikavarna.htm

SAM_8019

WP_003443
Tomaattikeittoa, nam!

Maaritilla oli iltapäivällä yhdet luennot, niin me kierreltiin sillä välin juutalaiskorttelia ja näpsittiin kuvia! Oli ihana vaan hengailla rauhassa ja nauttia lämpimästä ilmasta. Ja virittäytyä siihen tunnelmaan, että nyt ei olla enää Suomessa vaan Prahassa – meillä on L-O-M-A!!

SAM_7666
Juutalaiskorttelista
SAM_7643
Pääsiäiskoristelua

Iltapäivällä suunnattiin Beergardeniin! Kyseessä siis iso puistoalue, johon porukka tulee nautiskelemaan auringosta ja toki hyvästä oluesta ja muista virvokkeista. Näitä Beergardeneita oli useampiakin Prahassa.

SAM_7738
Antti & Maarit
SAM_7740
Kartta puistoalueesta
SAM_7745
Beergardenin kahvila

Illalla käytiin vielä yhdessä illallisella. Maistoin omenastruudelia – paikallista herkkua –  jälkiruuaksi, mutta ei ollu mitään kovin ihmeellistä. Näytti ja tuoksui kyllä ihanan omenaiselta, mutta oli ehkä vähän kuivaa.

20140403_201947
Omenastruudeli

Maaritilla oli seuraavana aamuna aikainen lähtö Krakovaan, niin päästettiin kuski hyvissä ajoin nukkumaan ja lähdettiin metsästämään hotellia! Maarit antoin kyllä hyvät ohjeet, mut mentiin kuitenkin pari pysäkkiä liian pitkälle. Joku hampaaton ukkeli neuvoi meidät sitten elekielellä oikealla pysäkille tien toiselle puolelle ja päästiin hotellille. Ihmiset ovat ystävällisiä, vaikkeivat oikein englantia aina puhukaan! 🙂

20140404_222258
Hotel Vitkov

Hotel Vitkov oli ihan hyvä hotelli. Edullinen (72e/2 yötä) ja ihan hyvä aamupala kuului hintaan. Meille tärkeintä oli puhtaat lakanat ja mahdollinen aamupala, niin oltiin tähän pakettiin tosi tyytyväisiä. Nukutti kyllä makiasti pitkän päivän jälkeen!

Perjantai 4.4.

Aamulla herättiin aikaisin aamupalalle. Tarjolla oli erilaisia leipiä, mysliä, jugurtteja, leikkeleitä, jotain makkaroita, kananmunia, salaattia, juustoja, muutamia eri leivonnaisia ja kahvia, teetä ja mehuja. On se luksusta päästä silloin tällöin kunnon aamupalan ääreen! Jos ois vielä löytynyt kaurapuuroa ja mustan teen sijasta vihreää teetä, niin ois ollut kyllä täydellistä!

SAM_7775

Sitten uuden päivän kimppuun. Hotellin vierestä lähti tosi hyvin ratikoita joka suuntaan! Oltiin edellisenä päivänä ostettu kymmenen kertalippua ja sillä pärjättiinkin koko reissu! Prahassa on tosi helppo ja vaivaton kulkea joka paikkaan, että välttämättä ei kyllä päivälippuja tarvi.

Onneksi sattui tosi lämmin päivä! Lämpöä oli koko ajan jotain +20 astetta. Suunnitelmassa oli kiertää Prahan linna ja nähdä Pyhän Vituksen katedraali. Tässä vähän kuvia:

SAM_7780
Ratikka
SAM_7793
Kuninkaallinen puutarha
SAM_7803

WP_003495

Pyhän Vituksen katedraalista oli vähän hankala saada hyvää kuvaa, kun a) oli niin kirkasta, b) tylsistyneet brittinuoret istuskeli tuon juurella ja niitä oli vähän hankala rajata pois ja c) meidän iki-ihanan kameran sateenkaari ilmestyi taas joka kuvaan! 😀

Mutta joku kuva sentään:

SAM_7816
Pyhän Vituksen katedraali

Nähtiin myös Prahan linnan vahdinvaihto! Musta nuo on vähän hupaisia tapahtumia, kun kaikki turistit pursuilee aitojen läpi näkemään mitä? Kun sotilaat vaihtaa paikkaa.

SAM_7854

Mutta matka jatkui. Kierreltiin linnan aluetta tarkoituksena löytää kaapelihissi Petrinin kukkulalle, mutta huomattiinkin yhtäkkiä, että me oltiin kävelty sinne huipulle! Luultiin, että se ois ihan hirveän kova nousu, mutta taidettiin tulla taas jotain omia reittejä, kun ei se tuntunut kyllä missään.

WP_003518

WP_003524

Perillä meitä odotti Eiffel-tornin kopio eli Rozhledna.

SAM_7889

SAM_7884

Alas päin tultiin sitten ihan oikeita reittejä ja sieltä kyllä niitä portaita löytyi – ja paljon!

SAM_7906

SAM_7960

Käveltiin alas ja alettiin etsiskellä jotain hyvää ruokapaikkaa. Loppujen lopuksi lähdettiinkin Café Louvreen kakulle! Tuolla kannattaa kyllä ehdottomasti käydä! Tosi sympaattinen kahvila, ystävällinen henkilökunta, ja se on saanut vaikka mitä palkintojakin! Pöydissä oli myös lappuja, joihin sai kirjoittaa ruusuja tai risuja. Mää otin taas jotain omenakakkua, jonka päällä oli marenkia.

SAM_8020
Café Louvre

20140404_151754

Hetken suunnittelun jälkeen päätettiin lähteä kävelemään Vltavan varrelle ja etsiä kartassa mainittu Jazz Dock-baari. Se olikin päivän paras päätös! Tuo paikka oli aivan Vltavan äärellä – jopa sen päällä – ja oli kyllä tunnelmallinen paikka. Huomattiin, että samana iltana siellä oli jazzbändin keikka, joten varattiin iltaa varten pöytä valmiiksi.

20140404_170843

Käytiin vielä syömässä ennen keikan alkua ja piipahdin parilla kirppikselläkin! Sitten nautiskelemaan hyvästä musiikista, erinomaisista tapaksista ja virvokkeista:

20140404_190407

20140404_202902

Keikan jälkeen käveltiin vielä veden äärellä ja otettiin vielä kuvia tärkeimmistä nähtävyyksistä: Prahan linnasta ja Kaarlensillasta.

20140404_214615
Prahan linna vasemmalla, Kaarlensilta oikealla

Lauantai 5.4. Praha -> Budapest

Lauantaina olikin sitten jo aika suunnata kohti uutta maata, Unkaria, ja kaupunkia, Budapestia. Syötiin aamupala, hypättiin ratikkaan ja ajettiin Praha päärautatieasemalle. Junamatka Prahasta Budapestiin maksoi yhteensä meiltä molemmilta n. 40e, mutta lippujen kanssa oli vähän ongelmia. Ostettiin yhdensuuntaiset liput Praha-Budapest Budapestin lipputoimistosta, eikä sitten tajuttu unkarilaista pientä tekstiä, jonka mukaan liput tuli noutaa Budapestin automaatista. Noh, onneksi on avuliaita ystäviä ja saatiin lopulta budapestilainen kaveri lähettämään liput Maaritille Prahaan!

SAM_8047

WP_003661

Juna itsessään oli todella siisti ja hyvin aikataulussa. Lähtö oli klo 9.30 ja perille päästiin klo 16.30. Istuttiin kuuden hengen hytissä parin muun matkalaisen kanssa! Konduktööri kävi useampaan kertaa tarkistamassa liput. Matka meni yllättävän äkkiä, mutta oltiin silti aika väsyneitä!

Budapestin juna-asemalta meni metro suht lähelle meidän hotellia (Hotel Griff), niin päästiin onneksi äkkiä purkamaan kamoja ja suihkuun. Illalla käytiin kävelyllä ja hotellin ravintolassa syömässä! Mutta tarina jatkuu uudessa postauksessa! 🙂