Unkari: Budapest (5.-8.4.)

Prahasta Budapestiin!

Sunnuntai 6.4.

Lauantain matkustuspäivän jälkeen oli ihan herätä uudessa kaupungissa, uudessa hotellissa ja lähteä uudelle aamupalalle! 😛 Hotel Griffin (http://www.griffhotel.hu/index_en.php) aamiainen oli ihan semmoinen perus, mutta allergioita siellä ei kyllä juurikaan huomioitu. Valikoimasta löytyi kuitenkin leipiä, munakasta, leikkeleitä, juustoa leivän päälle, jugurtteja, mysliä, muroja, teetä, erilaisia kahveja ja kaakaota. Maha tuli täyteen!

Hotelli oli kyllä monilta osin pettymys. Siellä olisi pitänyt olla netti joka huoneessa, mutta se käytännössä toimi vain ala-aulassa. Pyyhkeet oli nuhjuisia ja ilmastointilaite ei toiminut ollenkaan. Henkilökunta oli myös aika töykeää ja eivät edes yrittäneet korjata ilmastointilaitetta. Mutta onneksi me ei tultukaan hotelliin löhöilemään!

Päivän ohjelmassa oli kierros Pestin puolella ja kohteina muun muassa Parlamenttitalo ja Juutalaiskortteli.

Hotellilta oli noin puolen tunnin ratikkamatka Pestin puolelle. Ostettiin kolmen vuorokauden liput, joilla sai kulkea niin busseilla, ratikalla kuin metrollakin rajattomasti kaupunkialueella (myös lentokentälle päästiin näillä lipuilla). Lippu maksoi 4150 forinttia eli noin 14 euroa. Hotellilla olis ollut myynnissä myös Budapest-cardeja, joilla olisi päässyt moniin museoihin ym. ilmaiseksi. Me kuitenkin laskettiin, että tuommoinen kolmen päivän lippu tuli kuitenkin edullisemmaksi.

20140413_143326

Hotellin edestä lähti ratikat 19 ja 49. Nro 49 meni suoraan Pestin keskustaan ja nro 19:lla pääsi Budan linnanvuoren juurelle! Aikas hyvät yhteydet siis!

WP_003757

Ajeltiin siis Pestin keskustaan, etsittiin lähin turisti-info ja haettiin taas hyödyllisiä karttoja ja oppaita mukaan! Musta on aina yks ihanimmista hetkistä, kun saa tutkia uuden kaupungin karttoja ja suunnitella kävelyreittejä! Saatiin tällä kertaa kyllä niin hyvä kävelyreittikarttakin mukaan, että päätettiin seurailla sen ohjeita.

Ensimmäinen kierros oli nimeltään Inner City Walk, kesto 2,5 tuntia ja pituudeltaan se oli 5 km. Nähtävyyksiä muun muassa Pyhän Tapanin basilika, Parlamentti ja Váci-street. Tässä vähän kuvia kierrokselta! 🙂

SAM_8054

buda

SAM_8125
Váci-street

Vaikka ilma oli aika harmaa, niin ihania värejä löytyi kaupungista silti useasta paikasta!

SAM_8110

SAM_8138

Ja pääsiäiskoristeita myytiin myös monessa putiikissa:

SAM_8145

SAM_8104

Kävelyreitin päätteeksi päätimme lähteä syömään. Turisti-infosta saimme vinkin ravintolasta, josta tulikin vakiopaikkamme. Ruoka oli uskomattoman hyvää ja edullisinta mitä löysimme koko Budapestissa vierailun aikana! Tätä paikkaa voi toden totta suositella! Kyseessä siis Calvin Cafe. Lisätietoa löytyy täältä: http://www.calvincafe.hu/index_eng.php

20140406_132011 20140406_140111WP_003811

Antti söi hanhenjalkaa muusin ja punajuurisalaatin kera ja mää otin munakoisokreemiä ja pitaleipää. Lisäksi juomat ja jälkiruoat ja hintaa tuli yhteensä noin 10 euroa. Uskomatonta!

Ruokailun jälkeen jaksettiin taas kävellä! Seuraavaksi vuorossa Old Jewish Quarter Walk, kesto 1 h ja pituus 2,5 km.

Löydettiin sattumoisin yks vintage-liike matkan varrelta ja pitihän siellä piipahtaa. Mitään ei kyllä löytynyt, mutta ihan sympaattinen liike!

SAM_8128

20140406_14533820140406_145444

Tässä vähän kuvia juutalaiskorttelista:

SAM_8112

SAM_8132

Kasvatustieteiden tiedekuntakin löytyi kapean kujan varrelta.

SAM_8137
Kasvatustieteiden tiedekunta

Unkarilaisen säveltäjän Franz Lisztin nimi näkyi myös moneen kertaan:

SAM_8152

SAM_8150

Reitti oli todella nopea kiertää, sillä välimatkat eri kohteiden välillä olivat todella lyhyitä! Pidettiin kierroksen jälkeen nopea – ja ylihintainen – kahvitauko Andrássy ut-nimisellä pääkadulla ennen kuin jatkettiin taas matkaa.

Kolmas kävelyreitti oli nimeltään Andrássy Avenue Walk, kesto 2,5 h ja pituus 4,3 km. Päänähtävyyksiä muun muassa Oopperatalo, Lisztin musiikkiakatemia, House of Terror-museo, Sankarien aukio (Hősök tére), City Park Lake ja Szécheny-kylpylä.

House of Terror oli kyllä näkemisen arvoinen paikka. Ja sinne pääsi vieläpä suomalaisena ja alle 26-vuotiaana ilmaiseksi sisälle! Oli aika pysäyttävä ja karu kokemus. Museo-sana on vähän harhaanjohtava, kun ei tuo varsinaisesti museolta tuntunut. Videot, äänitteet, valokuvat ja nauhoitteet uppoutuivat kyllä syvälle. Valokuvia ei saanut ottaa, eikä kyllä tehnyt mielikään. Suosittelen!

SAM_8162
House of Terror

20140413_143456

Tässä vielä muitakin kuvia Andássy utilta:

SAM_8168
Sankarien aukiolta
WP_003837
Vajdahunyad-linna
SAM_8203

Pitkän päivän jälkeen käytiin vielä uudelleen Calvinissa syömässä ja istumassa iltaa. Oli ihana kääriytyä ravintolan vilttiin, seurailla ihmisvilinää ympärillä ja herkutella unkarilaisilla ruuilla! Mmmm. ^^,

WP_003851

Maanantai 7.4.

Maanantai alkoi taas tuttuun tapaan aamiaisella. Tämän päivän tavoite oli kiertää nyt vuorostaan Budan puolta ja kartan Castle Walk, kesto 2,5 h ja pituus 3,5 km. Päänähtävyyksiä muun muassa Kalastajalinnake, Ketjusilta, Budalinna, Sándor-palatsi ja Matiaksen kirkko.

Ratikka nro 19 toi meidät suoraan Linnavuoren juurelle, josta lähti sekä kaapelihissi että bussi nro 16 vuoren huipulle. Kaapelihissi olisi maksanut muutaman euron, mutta bussiin päästiin kolmen päivän kortilla!

SAM_8225SAM_8216

Ilma oli vähän vilpoinen, mutta aurinko onneksi paistoi. Asteita noin +16! Tässä vähän kuvia Budan linnavuorelta:

SAM_8228
Matiaksen kirkko

SAM_8301

SAM_8297
Katutaiteilija

SAM_8368

SAM_8358
Alhaalla Ketjusilta

Linnavuorelta laskeuduimme kävellen alas ja lähdimme kohti Budapestin Kauppahallia piknik-eväät mielessä! Samalla kävelimme kuuluisan Ketjusillan läpi.

SAM_8407

Kauppahalli oli kyllä huikea löytö! Myynnissä oli lähinnä lihaa, kasviksia ja kaikkea turistikrääsää, kuten erilaisia paprikapussukoita. Paprika on unkarilaisten suosikkimauste ja sitä tungetaan kuulemma joka paikkaan. Me ei kyllä törmätty kovin paprikaisiin ruokiin! Ostettiin kuitenkin kotiin pari paprikamaustepussia.

WP_003881
Budapestin kauppahalli
WP_003878
Paprikaa tuliaisiksi
20140407_163345
Tuoreita – ja edullisia – vihanneksia

20140407_160233

Kauppahalli oli kolme kerroksinen. Keskimmäisessä kerroksessa myytiin vihanneksia, mausteita ja lihaa. Ylimmässä kerroksessa puolestaan turistikrääsää ja siellä oli myös pari ravintolaa ja pohjakerroksesta löytyi ruokakauppa.

20140407_15514120140407_155257

Ostettiin eväät ja vähän tuliaisia ja lähdettiin kohti Margitinsaarta. Aurinko paistoi, linnut lauloi ja oli tosi lepposaa! Jalat alkoi olla jo vähän kipeät, joten oli kiva lähteä vähän rentoutumaan ja syömään eväitä saaren puistoon. Tuolla olisi ollut kiva käydä vähän juoksemassa, sillä saaren kiertävä juoksureitti näytti tosi kivalta! Ja siellä olikin aika paljon porukkaa lenkkeilemässä.

SAM_8414
Margitinsaarelta

SAM_8411

20140407_181543
Free runit ❤

Illalla käytiin vielä kuvailemassa Budapestin iltavalaistusta ja ravintolassa syömässä. Otin muuten paikallista Gulassi-keittoa, joka oli yllättävän hyvää!

20140407_195031
Parlamentti
WP_003909
Kieletön leijona

Tiistai 8.4.

Tiistaina herättiin auringonpaisteeseen! Ihanaa! Päätettiin lähteä Budapestin eläintarhaan päiväksi! Toinen vaihtoehto olisi ollut Gellert-kylpylä, mutta jotenkin tuo eläintarha kiinnosti tällä kertaa enemmän. Kylpylät ovat kyllä Budapestin Must See-kohteita, mutta eläintarha oli kyllä myös näkemisen arvoinen paikka! Ja siellä oli norsuja! Ja älyttömän isoja gorilloja! Hinta opiskelijalta oli n. 6 euroa.

SAM_8430
Pääsisäänkäynti

Eläintarha oli myös siitä erikoinen, että siellä sai koskea joitain eläimiä. Eläimistä osa myös käveli vapaana ihmisten keskelle! Maki-apinat esimerkiksi olivat aivan vapaana!

SAM_8453

WP_003958

Gorillat olivat ihan uusi tuttavuus. Olihan ne ihmeellisen näköisiä! Suurin gorilla oli ainakin Antin pituinen. Siellä ne rapsutteli toisiaan ja kaivelivat hampaita. Ja ihmiset tuijoittaa ja ihmettelee! Ollaan mekin kyllä aika apinoita loppujen lopuksi! 😀

WP_003972

Yksi hämmästyksen aihe oli myös unkarilainen erikoisuus: lammassika. Siis sika, joka oli kokonaan lampaanvillan peitossa. What?!!

WP_004046
??

20140408_124626

Edelleen mun lemppareita taitavat olla kirahvit! Otettiin myös pari selfietä kirahvien kans ja läheteltiin niitä koti-Suomeen! 😛 Norsut olivat myös supersuloisia!

SAM_8544
Kirahvi-kaverit
SAM_8537
Norsu

SAM_8551

Päivä oli aivan mahtava! Vähän ärsytti kyllä lähteä takaisin kotiin. Juuri ehti päästä lomatunnelmaan ja sitten täytyikin jo lähteä. Lentomatka Budapestista Helsinkiin oli vain 2 h, mutta kotona oltiin kuitenkin vasta yöllä kahden aikaan. Väsyneinä, mutta onnellisina!

WP_004078
Kotimatkalle

Ollaan taas monta, monta kokemusta rikkaampia! Ja nyt voi alkaa suunnitella taas seuraavaa matkaa.. Mielessä pyörii jo moni maa.. Saapa nähdä mihin seuraavaksi!